ZEMİN ONARIM VE GÜÇLENDİRME

Zeminlerin en doğru şekilde tedavi edilebilmesi için sorunun doğru ve kesin olarak
belirlenmesi gerekir. Firma olarak teşhis ve sorunun giderilmesi için yılların tecrübesi
ile yanınızdayız.

ÇATLAK ve DERZ TAMİRİ

Çatlağın oluşma sebepleri arasında beton kalitesizliği, zemin kalitesizliği, betonun hava sirkülasyonuna maruz kalması, aşırı soğuk havalar ve betonun güneşden dolayı çok çabuk priz alması olarak sıralayabiliriz. En önemli sebep olarak da hiç kuşku yok ki işçilikten kaynaklanan hatalardır.

İnce Çatlaklar ; 0-5 mm arasindaki çatlaklardır. Bu çatlakların tamirinde epoksi esaslı sıvı malzemeler kullanılır.

Kalın Çatlaklar; 5 mm den daha büyük çatlaklardır. Bu çatlakların tamirinde epoksi esaslı malzemenin içine kuvars kumu karıştırılarak tamir edilir.

Beton çatlaklarının üretimden çok uygulama ile ilgili bir durum olduğu ve kötü uygulama veya bilinçsiz uygulamalar sonucunda oluştuğu bilinmektedir.

Zemin şaplarını tamir etmeye başlamadan önce, hasar türünü belirlemek gerekir. Bu, zemin kaplamasının sökülmesi ile yapılabilir. Kusurların görsel olarak değerlendirilmesi, gerekli araçların hızlı bir şekilde seçilmesini ve onarım işlemlerine başlamanızı sağlayacak özel hasar tipini belirlemenize yardımcı olacaktır.

Ana hasar türleri şunlardır:

  • Şapın zeminden (tamamen veya kısmen) ayrılması;
  • Yüzeyde düzensizlikler, çukurlar, çatlaklar ve çukurlar;
  • Aşırı toz oluşumu, şap malzemesinin zayıflaması anlamına gelir.

EPOKSİ İLE ONARIM

Çatlaklar ve derzler EPOKSİ ve EPOKSİ MORTAR ile tamir edilebilir.

Epoksi mortar, astar, sertleştirici ve kum üçlüsünün karışımı ile yapılan ve zeminde ki derzlerin doldurulması, çatlakların açılarak içinde akıtılması, çatlak ve derzin doldurulması ve kuruması ile çatlakların ve derzlerin  tamir edilmesini sağlayan günümüzde çok rağbet gören bir uygulamadır.

Uygulama aşamaları aşağıdaki şekilde uygulanmalıdır.

  • Derz, soğuk derz ve çatlak hatları spiral makinesi ile 1,50 – 2,00 cm derinliğinde kesilmelidir.
  • Kesim hattının içerisindeki toz sanayii tipi bir vakum makinesi çekilmelidir.
  • Çift kompenantlı epoksi astar kesim ile oluşturulan kanal içerisine dökülmelidir.
  • Belli bir süre beklendikten sonra gerekirse epoksi astar dökülmesi tekrarlanmalıdır. Bekleme süreleri içerisinde epoksi astar çatlak içerisine sızacaktır. Bir noktada sızma işlemi son bulacaktır.
  • Çatlak içerisinin epoksi astar ile dolduğuna emin olunduktan sonra açılan kanal epoksi mortar ile kapatılmalıdır.
  • Epoksi mortar : Epoksi astar ile quartz kum karışımıdır. (0,7 – 1,2 numaralı quartz kum ile epoksi astar karışımı hazırlanır. Kıvam olarak irmik helvası kıvamında bir karışımdır)
  • Bu karışım ile derz/çatlak hattı üzerinde self levellingin tutunabileceği şekilde porozlu bir yüzey hattı oluşturulur.
  • Derz ve çatlaklar 8 mm ve daha fazla genişlik ölçüsüne sahip iseler epoksi astar yerine çimento esaslı, tek bileşenli, rötre (büzülme) yapmayan, aderansı ve mukavemeti yüksek, kendiliğinden yayılan akıcı grout harcı da kullanılabilir.

EPOKSİ ASTAR İLE ZEMİN GÜÇLENDİRME

Bazı durumlarda uygulama yapılacak olan beton zeminde tozuma,dağılma ve mukavemetsizlik gibi durumlar ile karşılaşılmaktadır.

Bu durumların çeşitli sebepleri vardır.

 – Betonda yetersiz basınç dayanımı,

– Betonun terlemesi bitmeden yapılan yüzey bitirme işlemlerinin daha sonrasında beton yüzeyinin terlemesinden dolayı su/çimento oranı çok yüksek ve mukavemetsiz bir tabaka oluşturması, bu durumda yüzeyin dayanımının düşmesi, temelden az su emilmesi gibi olaylar beton yüzeyinde tozumaya sebep olur. Polietilen kaplama üzerine beton dökümü de aynı şekilde betonun daha fazla terlemesine sebebiyet vererek tozumayı arttırır.

– Betonda donma-çözünme döngüsü özellikle gündüz ve gece sıcaklık farklarının çok olduğu yerlerde meydana gelir. Taze betonun içindeki sıvı haldeki sut beton sertleşince buharlaşarak yerinde boşluklar meydana getirir. Giren sıvı haldeki su ortamın soğuması nedeniyle donar. Sürekli devam eden bu donma – çözünme nedeniyle çatlaklar meydana gelir.

– Kapalı alanlarda yetersiz havalandırma,

– Yetersiz kürlenme ve bakım,

– Taze betonun dış şartlardan korunmaması gibi etkenlerdir.

Ancak tüm bu hususlara dikkat edilse dahi, üzerinde ağır trafik olan zeminlerde beton dökümünden sonra yüzeyin uygun zemin sistemi ile kaplanması gereklidir.

Yukarıda belirtmiş olduğumuz zeminde gevşeklik,tozuma vb.. durumlar var ise zeminde zemin kaplama uygulamaları ( tesviye şapı, PVC,Linoleum vb..) yapılmadan önce epoksi esaslı malzemeler ile güçlendirilmelidir.

Uygulama; yağdan kirden arındırılmış , kuru zeminde, astarın zemin durumuna göre ayarlanmış sarfiyat miktarı baz alınarak epoksi astarın zemine rulo ile sürülmesi ve hemen akabinde silis/kuvars kum serpilerek astarın kuruması için dinlenmeye bırakılarak tamamlanır. Üstüne kaplama yapılacak duruma gelmesi için mahalin ısı durumuna göre en az 24 en fazla 72 saat beklenmesi gerekebilir. 

Bu tür uygulamalar ;

  • Zemindeki, kum çakıl taşlarını. Ve demir ağaç yapıları birbirine bağlamasını sağlar
  • Zemindeki tozumayı engeller
  • Ürün kuruduktan sonra zeminden gelen nemi engeller
  • Yapıştırıcının zeminden kaynaklanan yapıştırma problemlerini(reaksiyon bozulmalarını) ortadan kaldırır.
  • Zemine uygulanacak birçok kaplama ürününü yapıştırma ve tutunma mukavemetini artırır.
  • +10 / + 30 0C uygulanabilir.
  • Kolay uygulanır.
  • Çok düşük yoğunluktadır. Kılcal çatlaklardan kolaylıkla girer ve zemine tutunur.
  • Mekanik dayanımı arttırır.